Testa appen i 14 dagar kostnadsfritt, ingen bindningstid !

Funktioner

Så funkar Kompensa – ersättning utan krångel

Kompensa är din digitala assistent för tågförseningar och inställda avgångar. Appen identifierar automatiskt vilka av dina resor som är ersättningsberättigade och hjälper dig skicka in din ansökan snabbt och smidigt, utan onödigt krångel. Allt sker direkt i appen, oavsett vilket tågbolag du har rest med. Med hjälp av våra smarta funktioner blir processen enkel från start till mål – du klickar, vi fixar resten.

Varför väljer resenärer Kompensa?

Val av favoritväg

Användaren väljer två platser för appen att automatiskt visa aktuella förseningar på just den rutten.

Smarta notiser

Få pushnotiser om nya förseningar baserat på dina valda rutter.

Sparad information

Sparar personuppgifter och biljettnummer/periodkort för snabbare framtida ansökningar.

Alla operatörer på ett ställe

Oavsett om du rest med SJ, Mälartåg , Skånetrafiken eller annan operatör – du gör allt i Kompensas app.

Sparad förseningshistorik

Vi sparar förseningsdata i upp till 90 dagar, så att du kan ansöka om ersättning även i efterhand

Ansökan möjlig direkt vid förseningstilfället

Hos operatören blir det möjligt först efter några timmar.

Förseningsfiltrering enligt EU-regler

Appen visar bara resor som är berättigade till ersättning.

Så funkar Kompensa – steg för steg

Från försening till ersättning

  • 1. Logga in med BankID
    Kom igång direkt med en trygg och säker inloggning.
  • 2. Skapa din profil
    Fyll i dina uppgifter och biljett/periodkortsnummer en gång. Vi sparar dem säkert för framtida ansökningar.
  • 3. Se förseningar automatiskt
    Välj två orter du ofta reser mellan. Appen visar direkt vilka resor som är ersättningsberättigade och visar förseningar i upp till 90 dagar.
  • 4. Skicka in din ansökan
    Välj det försenade eller inställda tåget och lägg till eventuella utlägg, som taxi, mat eller hotell. Vi fyller i all övrig information åt dig och skickar sedan in ansökan.
  • 5. Få din ersättning
    När ärendet är godkänt betalar operatören ut ersättningen direkt till ditt bankkonto.

Våra Prisplaner

Funktion Basic (Gratis) Premium 79 kr/månad
Val av favoritsträcka
Smarta notiser om förseningar
Sparad profil & biljettinformation
Sparad förseningshistorik (90 dagar)
Förseningsfiltrering enligt EU-regler
Ansökan direkt vid förseningstillfället
Ansökningar 12 kr per ansökan Obegränsat
* Inga dolda avgifter. Vid uppsägning betalar du endast för den påbörjade månaden.

Vanliga frågor

Vad gör Kompensa?

Vi hjälper dig att skicka in kompensationsansökningar för tågförseningar och inställda tåg – snabbt, enkelt och samlat i en app.

Fungerar det för alla tågbolag?

Ja, vår tjänst fungerar med alla stora svenska operatörer.

Fungerar Kompensa för både enkelbiljetter och periodkort?

Ja, det funkar för både enkelbiljetter och periodkort.

Kan jag lägga till kvitton för utlägg, som taxi, mat eller hotell?

Ja, det går bra. I samband med din ansökan kan du bifoga kvitton för eventuella utlägg som uppstått på grund av förseningen – till exempel taxi, mat eller hotell. Appen guidar dig steg för steg.

Hur vet jag om en försening är ersättningsberättigande?

Ersättning för tåg som kör kortare än 150 km

Förseningsersättning regleras enligt lag om kollektivtrafikresenärers rättigheter.

1. Vid 20–39 minuters försening ersätter vi 50 % av biljettpriset.

2. Vid 40–59 minuters försening ersätter vi 75 % av biljettpriset.

3. Vid 60 minuters försening eller mer ersätter vi 100 % av biljettpriset.

Ersättning för tåg som kör 150 km eller längre

Förseningsersättning regleras enligt Tågpassagerarförordningen.

1. Vid 60–119 minuters försening ersätter vi 25 % av biljettpriset och utgifter för mat upp till 100 kronor per person.

2. Vid 120 minuters försening eller mer ersätter vi 50 % av biljettpriset och utgifter för mat upp till 200 kronor per person.

Finns det någon gräns för hur många gånger jag kan ansöka?

Nej, inte om du använder Premium. Då kan du skicka in hur många ansökningar du vill. Med Basic betalar du 10 kr per ansökan.

När betalas avgiften för en ansökan?

Om du använder Basic betalas avgiften (10 kr) i samband med att du skickar in en ansökan.

För Premium är det en fast månadsavgift på 69 kr som betalas i början av varje månad via App Store eller Google Play.

Hur fungerar uppsägning av Premium?

Det finns ingen uppsägningstid. Du kan när som helst avsluta ditt abonnemang via din profil på www.kompensa.se

Du betalar endast för den påbörjade månaden, inga dolda avgifter eller framtida kostnader.

Får jag bekräftelse när min ansökan skickats in?

Ja, du får en bekräftelse i appen när din ansökan har skickats. Besked om din kompensation brukar komma från tågoperatören inom 24 timmar.

Får jag ett meddelande när operatören har godkänt eller nekat min ansökan?

Ja, operatören skickar sitt beslut direkt till dig via e-post.

Varför har jag inte fått svar från operatören ännu?

De flesta operatörer svarar inom 24 timmar, men ibland kan det ta längre tid. Om du inte hört något efter några dagar kan du kontakta dem direkt – eller be oss om hjälp.

Vad händer om operatören nekar min ansökan – kan jag överklaga genom Kompensa?

Om operatören avslår din ansökan får du ett meddelande via e-post direkt från dem. Fortsatt kontakt sker mellan dig och operatören via e-post, men vi finns alltid här för att stötta dig.

Behöver du hjälp med att förstå avslaget eller vill ha vägledning kring en överklagan? Hör av dig så hjälper vi gärna till.

Gör Kompensa utbetalningarna?

Nej, det är alltid tågoperatörerna som ansvarar för utbetalningarna.

Är det säkert att använda appen?

Ja, vi använder BankID för säker inloggning och följer GDPR. Dina personuppgifter lagras krypterat och hanteras med största försiktighet.

Kontakta oss

Låt oss prata ersättning

Skriv till oss

Berätta vad du behöver hjälp med – Vi är bara ett formulär bort.

Consent Preferences